آرامش ذهن با انجام سرگرمی های پیشنهادی (بخش اول)

 
اشتغال به یک سرگرمی می تواند به آزاد شدن ذهن از درگیری های فکری بیانجامد. هر یک از سرگرمی های اشاره شده در زیر می تواند یک استراحت و یا یک زنگ تفریح برای روز پر مشغله و توئم با استرس شما بوده و به تخلیه ذهن شما کمک کند. انجام سرگرمی شما را وادار به استراحت نموده و همچنین شرایطی مشابه مدیتیشن (تمرکز فکر) را برای تان فراهم می نماید، که در نهایت به تمامی درگیری های ذهنی شما خاتمه داده و توجه شما را فقط معطوف به آن سرگرمی می نماید.
 
خود را با نوعی سرگرمی مشغول کنید که جریان فکری شما را کاملا مجذوب به خود کرده و در شما ایجاد شعف و شادی نموده، بخصوص سرگرمی که توأم با ابتکار و خلاقیت در شما باشد. یکی از مزایای سرگرمی ها، هدایت فکرتان بسمت مسیرهای جدید و ایجاد خلاقیت در شما می باشد. یک سرگرمی سازنده چه قدیمی و چه جدید به شناخت مجدد از خویشتن کمک کرده و باعث به پرواز در آمدن احساسات شما و نزدیک کردن شما به خود واقعی تان می گردد.
 
1. مـوزیک
 


موزیک ابزاری برای شفای روح است. گوش فرا دادن به موزیک و همچنین آهنگسازی می تواند به برطرف شدن استرس و برقراری آرامش ذهن کمک کند. تحقیقات نشان داده است که موسیقی درمانی باعث کاهش اضطراب، بهبود توان شناختی، کاهش آلام و ترویج حس قدرت در شخص می گردد.
نتیجه تحقیقات دانشگاه استانفورد دلالت بر اثر درمانی موسیقی ریتمیک بر روی دامنه ای از شرایط عصبی که باعث تحریک مغز و در نهایت بهبود کارایی مغز می گردد، دارد.
گوش فرا دادن به موزیکی آرام با یک ملودی آشنا، با تاثیر بر کاهش میزان هورمون کورتیزول منجر به کاهش استرس شما می گردد. نواختن ادوات موسیقی می تواند به شکوفایی استعدادهای تان و کاهش تنش در شما منجر شود. ضرباهنگ آهسته در موسیقی با ایجاد امواج مغزی آرام، شما را به سمت یک آرامش توأم با تمرکز فکر سوق می دهد.

2. باغبانـی
 


باغبانی، سرگرمی است که استرس شما را تسکین می دهد. بودن در طبیعت تجربه ای لذت بخش است که به روان شما آرامش می بخشد. اشعه آفتاب، نسیم، اصوات و رایحه ها، همگی عواملی هستند که به بهبود خلق و خوی و آرامش ذهن تان کمک می کنند. هر چند امور باغبانی ممکن است برای شما تکراری باشند اما نقش مؤثری در ترویج آرامش دارند.
به گفته محققین، باکتری موجود در خاک می تواند به فعال شدن سلول های مغزی در جهت تولید یکی از انواع انتقال دهنده های عصبی؛ یعنی سروتونین کمک کند که این خود مانند یک جاری کننده احساس خوب و ضد افسردگی خواهد بود. آنها همچنین معتقدند که از دیگر فواید باکتری موجود در خاک، بهبود رفتار یادگیری در انسان است.
علاوه بر مزیت های یاد شده، می توان به تأثیر باغبانی بر روی تقویت عضلات و ساختار استخوانی از طریق انجام اعمالی همچون حفر کردن، کاشتن، کندن علف های هرز و برداشت محصول اشاره نمود.

3. نقاشـی
 


به گفته یوهان ولفگانگ گوته؛ شاعر و نویسنده آلمانی: "هنر یکی از راه های رهایی از امور دنیوی است، یک انسان مسلماً به کمک هنر می تواند از هرگونه محدودیتی آزاد شود."
نقاشی یکی از زیبا ترین راههای برقراری آرامش روحی و روانی در انسان است. رنگ های گوناگون از سطوح انرژی متفاوتی برخوردارند که بطور مشخص بر روی خلق و خوی شما تاثیرگذارند. به عنوان مثال رنگ آبی مرتبط با آرامش، ارغوانی با خلاقیت، سبز با طراوت و تازگی، زرد با خوش بینی، نارنجی با انرژی و زنده دلی، قرمز با شور و هیجان و نظایر آن مرتبط هستند.
این هنر سرگرم کننده به بروز خلاقیت در شما کمک کرده و وضوح ذهنی شما را افزایش می دهد. در حقیقت نقاشی با محدود کردن تنش و خشم درونی، یک هنر خلاقه و تسکین دهنده استرس به حساب می آید.
 
از نقاشی می توان به عنوان هنر مراقبه نیز یاد کرد. برای انعکاس باورها و احساسات خود برای مدت زمان کوتاهی در مقابل بوم نقاشی نشسته و به نقاشی انتزاعی بپردازید، یعنی بدون اینکه بخواهید هدف از پیش تعیین شده ای را دنبال نمایید، نقاشی کنید.


این مطلب را نمی بایستی نادیده گرفت که تمامی سرگرمی های یاد شده و دیگر سرگرمی های مشابه نباید راهی برای فرار ما از واقعیت ها شود. بلکه از آنها به عنوان ابزاری برای برقراری آرامش، پاکسازی ذهن از افکار منفی، شناخت واقعیت درونی خویش، افزایش اعتماد به نفس، و کسب مهارت و خلاقیت و حتی ارتقای سلامت جسمی مان بهره مند شویم.


منبع: منتخب از وبسایت healthdigezt ، بتاریخ اکتبر 2014

فرم نظرات کاربران

نظرات کاربران