تصویری هولناک از تاثیر بی خوابی بر انسان (بخش دوم)

حتی یک چرت کوچک به بازگرداندن انرژی از دست رفته شما کمک می کند. کم خوابی بر روی کارکرد تمامی اعضای بدن تاثیر گذار است. نتایج تحقیق انجام شده در سال 2013 نشان داد که خواب کمتر از شش ساعت در شبانه روز و در طول یک هفته، باعث تغییر در بیش از 700 ژن می گردد. این خبری تکان دهنده است بخصوص برای جوامعی که اکثریت مردمانش کمتر از 7 ساعت در شبانه روز می خوابند. در زیر به بیان حقایقی در این رابطه می پردازیم.

عوارض بعد از مدتی بی خوابی

- چهار برابر شدن خطر سکته

بر اساس نتایج تحقیقات اعلام شده در همایش "خواب" در سال 2012 ، خواب شبانه کمتر از شش ساعت خطر بروز سکته را در افراد میانسال و سالمند افزایش می دهد. Megan Ruiter محقق دانشگاه آلابامای بیرمنگام  Megan Ruiter در همایش مزبور اعلام نمود: "در مقایسه بعمل آمده بین دو گروه سنی یکسان و با شرایط بدنی مشابه، خطر بروز سکته در افرادی که کمتر از شش ساعت در شبانه روز می خوابیدند چهار برابر بیشتر از افرادی بوده است که بین 7 الی 8 ساعت در شبانه روز خوابیده بودند."

- افزایش خطر ابتلا به چاقی

نتایج آزمایشات انجام شده در سال 2012 توسط دانشگاه Penn نشان داده است که کمبود خواب بر روی تغییرات هورمون های محرک احساس گرسنگی گرلین ((Ghrelin و لپتین (Leptin) تاثیر مستقیم می گذارد. تاثیراین تغییرات با افزایش مصرف غذا بخصوص غذاهای پرکالری نمود پیدا می کند. در همین زمینه دانشگاه پنسیلوانیا تحقیقی مشابه بر روی افرادی انجام داد که پنج شب متوالی محروم از خواب بوده اند. این گروه بدلیل تمایل شدید به خوردن میان وعده های دیرهنگام شبانه با افزایش وزن 1 کیلوگرمی مواجه شدند.
 

- افزایش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان 

در این رابطه محققین با انجام کولونوسکوپی بر روی 1240 داوطلبی که مقدار خواب شبانه آنها کمتر از شش ساعت بوده است، به این نتیجه دست یافتند که خطر ابتلا به پولیپ روده بزرگ و مقعد (Colorectal Adenomas) 50% افزایش می یابد که در اثر ادامه این روند احتمال بدخیم شدن آن نیز بسیار محتمل است. تحقیقی مشابه احتمال ابتلا به سرطان پستان را نیز اثبات نموده است.  

- افزایش ریسک ابتلا به بیماری دیابت

نتایج آزمایشات انجام شده در سال 2013 در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها نشان می دهد که هر دو حالت کم خوابی و پر خوابی مزمن می تواند خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر دیابت نوع دوم را افزایش دهد. تغییرات هورمونی منجر به بیماری چاقی ناشی از محرومیت از خواب، میزان حساسیت به انسولین را کاهش می دهد که این خود از جمله عوامل ابتلا به دیابت قلمداد می شود.

- خطر ابتلا به بیماری قلبی


گزارشات منتشره توسط بخش سلامتی دانشگاه هاروارد بر ارتباط بین محرومیت از خواب مزمن و فشار خون بالا، تصلب شرایین، بیماری و حمله قلبی، اختلالات قلبی و عروقی و نهایتا سکته قلبی صحه می گذارد. به بیانی دقیقتراگر شخصی کمتر از 6 ساعت در روز بخوابد و یا به آشفتگی خواب دچار باشد احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و یا مرگ ناشی از آن در شخص 48% افزایش یافته و احتمال بروز سکته 15% افزایش می یابد. گرایش به شب بیداری مانند تیک تاک یک بمب ساعتی هشداری برای سلامتی ما می باشد، لذا تلاش برای رفع این عادت را پیش از بروز هرگونه عارضه ای می طلبد.


 
- کاهش میزان اسپرم


نتیجه تحقیقات باروری در سال 2013 انجام گرفته بر روی 953 مرد جوان در کشور دانمارک نشان داده است که میزان اسپرم افراد دچار به اختلالات خواب 29% کمتر از سایرین بوده است.

- افزایش خطر مرگ و میر

بر اساس ارزیابی نتایج حاصل از یک تحقیق بعمل آمده بر روی 1741 مرد و زن در یک دوره زمانی 10 الی 14 ساله، حتی در صورت کنترل عواملی نظیر دیابت، فشار خون و سایر موارد مشابه، خطر مرگ و میر ناشی از محرومیت از خواب (خواب کمتر از شش ساعت در شبانه روز) افزایش خواهد یافت.
 


منبع: مقاله ای به قلم Laura Schocker  منتشره در Huffington Post   در سال 2014
فرم نظرات کاربران

نظرات کاربران